Propozycje zajęć dla dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2022/2023
Zajęcia na terenie szkoły podstawowej
Lp. |
Rodzaj/ Nazwa zajęć |
Zajęcia indywidualne czy grupowe |
Wiek uczestników/ klasy
|
Czas trwania |
Liczba planowanych grup (ile maksymalnie) |
Osoby realizujące |
1. |
„Bezpieczny w sieci” |
Zaj. warsztatowe zespołów klasowych |
SP IV-VIII, |
2 h lekcyjne |
6 grup SP, 6 grup szkoły ponadpodstawowe |
M. Talarczyk-Molewska M. Matuszewska |
2. |
Fajnie jest współpracować |
Klasa |
kl. IV-VI w szkole |
2h |
|
A. Tucholska M. Sychowska |
3. |
Emocje – jak je wyrażać |
Klasa |
kl. IV-VI w szkole |
2h |
|
A. Tucholska M. Sychowska |
4. |
Wiem jak się uczyć |
Klasa |
kl. IV w szkole |
2h |
|
A. Tucholska M. Załuska E. Górczyk |
5. |
Stres ma wielkie oczy |
Klasa |
Na terenie szkoły SP klasa IV - V |
2 h |
|
A. Tucholska E. Górczyk M. Załuska |
6. |
Moja przyszłość moje decyzje |
grupowe |
Na terenie szkoły SP |
2x45 min |
Wszyscy zainteresowani |
M. Załuska |
7. |
Warsztaty kształtujące samoocenę „Ciało nie określa” |
grupowe |
kl. VII, VIII |
2x45 min |
Wszyscy zainteresowani |
M. Załuska E. Górczyk |
8. |
Warsztaty „Bądź kumplem, nie dokuczaj” |
grupowe |
Klasa III SP |
2x45 min |
Wszyscy zainteresowani |
E. Górczyk M. Sychowska |
9. |
„Inny nie znaczy gorszy” |
Zaj warsztatowe na terenie szkoły |
Kl. II III SP Zaj na terenie szkoły |
90 min
|
2 |
A. Sacherska M. Załuska |
10. |
„Zadbaj o swoją pamięć i koncentrację, a pomogą Ci w nauce” |
Zajęcia grupowe
|
Kl. IV-V Na terenie szkoły |
2h |
W miarę potrzeb |
M. Sychowska E. Kicińska |
11. |
„W grupie siła” |
Zajęcia grupowe |
Kl. IV - VI Na terenie szkoły |
2 h |
W miarę potrzeb |
M. Sychowska E. Górczyk |
Badania przesiewowe wśród uczniów w roku szkolnym 2022/2023
Rodzaj badań przesiewowych |
Osoba realizująca |
Badanie gotowości szkolnej |
Aneta Tucholska |
Gotowość szkolna |
Marta Sychowska |
Logopedyczne, pedagogiczne |
Joanna Skrzypczyńska |
Logopedyczne, pedagogiczne |
Elżbieta Kicińska |
Propozycje dla rodziców w roku szkolnym 2022/2023
-
Propozycje spotkań tematycznych- prelekcji dla rodziców:
Lp. |
Temat spotkania |
Liczba godzin |
Uczestnicy (typ szkoły/ placówki) |
Kto realizuje? |
Ile maksymalnie spotkań |
1. |
Poczucie własnej wartości u dzieci i młodzieży jako czynnik kształtujący funkcjonowanie intrapsychiczne i interpersonalne. |
2 |
Szkoły podstawowe |
M. Matuszewska
|
2 |
2. |
Bezpieczeństwo w sieci |
2 |
Szkoły podstawowe |
M. Matuszewska M. Talarczyk-Molewska |
2 |
3. |
Gotowość szkolna |
1h |
Rodzice „0” SP |
A. Sacherska |
1 |
4. |
„Jak wspomóc dziecko w nauce czytania” |
2,5 h |
Rodzice uczniów kl. I-III (na terenie szkoły) |
M. Sychowska E. Kicińska |
W miarę potrzeb |
- Propozycje warsztatów dla rodziców
Lp. |
Temat warsztatów |
Liczba godzin |
Liczba uczestników w grupie |
Dla kogo? (typ szkoły/ placówki) |
Kto realizuje? |
1. |
Jak być dobrym rodzicem i dogadywać się ze swoim dzieckiem |
12 h (6 spotkań po 2 godziny) |
10-12 osób |
Rodzice uczniów |
A. Tucholska B. Walczak |
2. |
„W co się bawić? – o tym jak w zabawie nauczyć dziecko tego, co jest trudne w szkole” |
1,5h |
15 |
SP klasy 0, I, II |
|
3. |
„Spotkanie instruktażowe dla rodziców dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu z kl. I-III” |
2,5 h |
Maks. 10 |
Rodzice uczniów kl. I-III |
Elżbieta Kicińska i Aneta Tucholska |
4. |
„Jak wspomóc dziecko w nauce czytania?” Warsztaty na terenie placówek |
Czas trwania spotkania 2,5h |
Maksymalnie 10 osób |
Rodzice ucz. kl. I-III |
E. Kicińska M. Sychowska |
Propozycje działań na rzecz nauczycieli w roku szkolnym 2022/2023
-
Tematy spotkań z radami pedagogicznymi, w których pracownik PP-P uczestniczy w charakterze doradcy, konsultanta:
Lp. |
Temat spotkania dla rady pedagogicznej z udziałem pracownika Poradni |
Ile maks. w roku |
Liczba godzin |
Dla kogo? |
Realizator |
1. |
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dostosowanie wymagań, IPET, trudności w nauce, itp.)- wybór konkretnie tematu zależny od potrzeb przedszkola/szkoły. |
3 spotkania Wtorki: 13, 20, 27
|
2-3 h |
szkoły |
W. Machul |
2. |
Próby samobójcze i samobójstwa - pomoc psychologiczna. |
Zgodnie z zapotrzebowaniem (czwartki) |
2 h |
Wszystkie typy szkół |
M. Załuska, |
-
Warsztaty dla nauczycieli (jednorazowe, tematyczne lub cykliczne):
Lp. |
Temat warsztatu |
Liczba godzin |
Liczba uczestników w grupie |
Dla kogo? (nauczyciele jakich typów szkół i placówek) |
Ile maks. w roku[1] |
Realizator |
1. |
Konstruowanie IPET- warsztaty praktyczne |
3 |
20 |
Nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli |
1 (wtorek)
|
W. |
2. |
Diagnoza zainteresowań zawodowych |
2h |
20 |
SP |
2 |
M. |
3. |
IPET |
2h |
15 |
Nauczyciele SP |
2 |
A. |
4. |
Zapobieganie wypaleniu zawodowemu |
2-3 h |
30 |
Nauczyciele szkół |
2 |
W. Machul |
5. |
Realizacja programu GOLDEN FIVE obejmującego 3 etapy: • szkolenie rady pedagogicznej na temat założeń programu (w każdej ze szkół, z których zgłosił się wychowawca do udziału w programie • 12 - godzinny warsztat dla nauczycieli wychowawców dotyczący praktycznych umiejętności zarządzania klasą, rozwiązywania konfliktów, wspierania rozwoju ucznia, nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji z uczniem. • Superwizje dla nauczycieli - realizatorów „Golden Five”, którzy program realizują w swoich klasach (maksymalnie 5 spotkań zazwyczaj co 2-3 tygodnie). |
0,5 h rada w każdej ze szkół + 12 h warsztat + 5 superwizji x 2,5 h= łącznie minimum 25 h |
Grupa do 15 nauczycieli z różnych szkół |
Nauczyciele, zwłaszcza wychowawcy, uczniów w wieku 11–15 lat.
|
1 |
W. |
-
Pomoc nauczycielom w rozwiązywaniu konkretnych problemów dydaktycznych i wychowawczych:
Lp. |
Rodzaj działania |
Liczba godzin) |
Liczba uczestników w grupie |
Dla kogo? |
Kto realizuje? |
1. |
Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli w sprawach: organizacji pomocy psychologicznej w szkołach, tworzenia IPET-ów, radzenia sobie z problemowymi zachowaniami (zaburzenia zachowania, ADHD, zachowania opozycyjno- buntownicze), pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami, dostosowania wymagań edukacyjnych, wspierania uczniów z trudnościami w uczeniu się (specyficznymi trudnościami: dysleksja, dysgrafia, dysortografia oraz inteligencją niższa niż przeciętna), rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów od 9 do 12 roku życia, diagnozowania uczniów na terenie szkoły, rozwiązywania konfliktów w szkole. |
W miarę potrzeb |
-------- |
Nauczyciele przedszkoli oraz wszystkich typów szkół |
W. Machul |
2. |
Pomoc dla nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem spotkań będzie wsparcie osób pracujących przede wszystkim z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 1. Trening uważności dla dzieci 2. Trening pamięci i koncentracji 3. Trening umiejętności społecznych 4. Trening twórczego myślenia 5. Trening funkcji wzrokowo-przestrzennych 6. Trening funkcji słuchowo-językowych 7. Trening czytania i pisania 8. Trening liczenia |
2 h jedno spotkanie Planowanych 8 spotkań w ciągu roku (jedno spotkanie w każdym miesiącu od X 2021 r. do V 2022 r.) |
20 |
Wszystkie typy szkół i przedszkoli |
A. Sacherska, W. Machul |
3. |
Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli w sprawach: wychowawczych i dotyczące problemów rozwojowych |
W miarę potrzeb |
dowolna |
Wszystkie typy szkół |
M.
|
4. |
Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli w sprawach związanych z trudnościami w uczeniu się oraz wychowawczych dotyczących konkretnego ucznia/uczniów
|
W miarę potrzeb |
|
SP, szkoły ponadpodstawowe |
A. Tucholska |
5. |
Konsultacje indywidualne i dla nauczycieli (po wcześniejszym telefonicznym ustaleniu terminu), np. w zakresie: organizacji wczesnego wspomagania, metodyki pracy z dziećmi i uczniami niepełnosprawnymi, sposobów stymulacji rozwoju małych dzieci, wspomaganie młodzieży w wyborze dalszej drogi kształcenia. |
W miarę potrzeb |
indywidualnie |
Nauczyciele przedszkoli oraz wszystkich typów szkół, po uprzednim ustaleniu telefonicznym terminu konsultacji |
M. Załuska |
6. |
Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli w sprawach: wspieranie uczniów LGBT+, wagary, problemy z zachowaniem, nadpobudliwość psychoruchowa, uczeń z depresją |
W miarę potrzeb |
Zgodnie z zapotrzebowaniem |
wszyscy |
E. Górczyk Konsultacje indywidualne samodzielnie; konsultacje grupowe- z M. Załuską |
7. |
Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli w sprawach: WOPFU, IPET, AUTYZM W PLACÓWCE OGÓLNODOSTĘPNEJ
|
W miarę potrzeb
|
1 lub 2 osoby |
Nauczyciele przedszkoli oraz wszystkich typów szkół, po uprzednim ustaleniu telefonicznym terminu konsultacji |
A. Sacherska
|
8. |
Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli w sprawach: Trudności szkolnych związanych z zaburzeniami mowy
|
W miarę potrzeb |
indywidualne |
Nauczyciele przedszkola i kl. I-III |
J. |
Grupy wsparcia dla nauczycieli w roku szkolnym 2022/2023
Lp. |
Rodzaj grupy (rodzice, nauczyciele, uczniowie itp.) |
Z jakim problemem jest grupa |
Typ szkoły/ placówki |
Samodzielnie czy we współpracy |
1.
|
Grupa wsparcia dla pedagogów ze szkół podstawowych z miasta Ciechanów
|
Bieżące problemy w pracy pedagoga w szkole podstawowej |
Szkoły podstawowe z Ciechanowa |
M. Matuszewska W. Machul |
4. |
Grupa wsparcia dla pedagogów szkół podstawowych z terenu powiatu |
Bieżące problemy w pracy pedagoga w szkole podstawowej |
Szkoły podstawowe z terenu powiatu |
M. Matuszewska A. Sacherska |
[1] Należy podać czy jest jakiś limit – ile maksymalnie może być zrealizowanych warsztatów na dany temat.